TOB - "TÖBBI ÍRÁS" - Ketouvim
Bevezetés
A "Törvény" és a "próféták" után a héber Biblia egy harmadik
könyvgyűjteményt tartalmaz, ez nem egy homogén csoport és nem is kapott
jellemző címet, egyszerűen "Ketouvim"-nek nevezték, vagyis a (többi)
Írásnak.
A különböző görög kéziratokban és egyházi lajstromokban a Ketouvim
gyűjteményt nem vették be; egyeseket a "történelmi" könyvekhez sorolták
be, (Rút, Krón, Ezd, Neh, Eszt) és a "prófétai" könyvekhez (Siral,
Dán), mások gyakran a "prófétai" könyvek csoportját képezik.
A héber lajstromokban a Ketouvim csoport mindig jelen van, de az írások
nem mindig ugyanolyan sorrendben kerülnek elrendezésre egymáshoz
viszonyítva.
Például a Talmud lajstroma (Baba Barthra 14b) kronologikus elv szerint
látszik azokat elrendezni: Rút könyve, (ami Dávid családfájával
fejeződik be), a Zsoltárok (amiket Dávidnak tulajdonítanak), Jób (aki
egyesek véleménye szerint Sába királynőjének korára tehető lásd Jób
1,15), Példabeszédek könyve, Prédikátorok könyve, Énekek éneke
(salamoni gyűjtemény) Siralmak könyve (amit Jeremiásnak
tulajdonítanak), Dániel könyve (a Száműzetés korából), Eszter,
Ezdrás-Nehemiás, Krónikák könyvei (a perzsa időszakból).
A besorolás különböző rendszereinek ellenére meg kell állapítani, hogy
a Zsoltárok, Jób és a Példabeszédek könyve mindig együtt maradt (néha
Zsoltárok-Példabeszédek-Jób) sorrendben.
Ugyanígy a Krónikák könyvei mindig az együttes elején, vagy a végén
helyezkedik el (Ezdrás-Nehemiás könyve mindig vagy az utolsó, vagy az
utolsóelőtti helyet foglalja el). A Krónikák könyvének utolsó
elhelyezése különös, mivel Ezdrás-Nehemiás annak természetes
folytatása. Ezt az elhelyezést már az Újszövetségből is ismerjük (Mt
23,35; Lk 11,51). Vajon abból adódik ez, mivel a Krónikákat csak később
vették be a kánonba? Vagy olyan módon akarták elrendezni a Biblia
könyveit, hogy az első és az utolsó megfeleljenek egymásnak, a Teremtés
könyve és a Krónikák könyve az emberiség fejlődésének bemutatásával
kezdődik és az üdvösség és az Izraelbe való visszatérés ígéretével
végződik (Ter 50,24-25; 2 Krón 36,23).
Az Öt Tekercs helye (Én, Rút, Siral, Préd, Esz) igen váltakozó. De
mivel szokás volt, hogy ezeket felolvassák az ünnepnapokon (Énekek
énekét Húsvétkor, Rút könyvét Pünkösdkor, Siralmak könyvét a Templom
lerombolásának ünnepekor, a Prédikátorok könyvét a Sátrak ünnepekor,
Eszter könyvét Purimkor), a kéziratok mellé csatolták az öt könyvet,
majd bevették azokat az első nyomtatott Bibliákba.
Vissza a ÓSz menühöz