TOB - SZOFÓNIÁS KÖNYVE
Bevezetés
Törődik Isten az emberekkel? Ő irányítja a történelmet? Ezeket a
kérdéseket teszik fel a szkeptikusok a prófétának nagy
szerencsétlenségekkel sújtott időben (Szof 1,12).
I. Történelmi háttér
Szofoniás könyvének háttere valóban kivételesen drámai időszak, ami
felteszi a prófétának - egyébként másoknak is - a kérdést, van-e
értelem a történelmi események mögött?
Ez valóban az asszír terjeszkedés időszaka, rombolásokkal és
kegyetlenkedésekkel. Az Eufrátesz és a Földközi tenger között
elhelyezkedő Arámi állam pusztulása, majd Damaszkuszé Kr.e. 732-ben,
Szamaria elfoglalása 722-ben és lakosságának elhurcolása, Tirusz
elfoglalása 701-ben és Szidoné, amelyet teljesen leromboltak 671-ben,
Téba és Egyiptom kifosztása 663-ban, Babilon kifosztása 689-ben:
"Ítéletem szerint, rosszabb, mint egy árvíz", írta Szennakerib.
Néhány évtizeddel később a helyzet eldől: a médek legyőzik Ninvét
612-ben. Majd a babiloni Új-káldeusok elözönlik Keletet: Jeruzsálemet
háromszor ostromolják és végül 587-ben lerombolják.
E két váltakozó helyzet között következett be még a szkíták inváziója
is, ami huszonnyolc évig tartott (639-tol 611-ig), és akik a
Közel-Kelet nagy részét elfoglalták. Északról érkeztek a Fekete-tenger
északi részéről, kiszorították a médeket, elfoglalták Kisázsiát és a
mediterrán parton végigmenve útjukat dél felé vették, Egyiptom
irányába. Az egyiptomi király (Psammetique, 664-620 Kr.e.) könyörgései
és ajándékai hatására visszafordultak. Ázsia és az egyiptomi határvidék
birtokában a szkíták teljesen kifosztották és tönkretették azokat a
területeket, amiket elfoglaltak, vagy csak keresztülmentek rajtuk.
Mindez végül Ashquelon kifosztásához és Ashodod bukásához vezetett (611
körül), Filiszteában. Ugyanebben az időben foglalta el II. Neko fáráó
Gázát, Filisztea másik városát, legyőzte a szíreket Méguiddónál és
előrenyomult Harranig Mezopotámiában.
Mindezen események Jeruzsálemet is érintették, főképpen az asszír
időszak alatt, ami rányomta bélyegét Manassze hosszú uralkodására.
Beékelődve a palesztin területekbe, részt vett a politikai intrikákban
és a koaliciós játszmákban, amikben a Mezopotámia és Egyiptom közötti
kis államok bonyolódtak. Így került sor Amon, Juda királyának
meggyilkolására, valószínűleg egy csoport tiszt által, akik el voltak
szánva az asszír iga lerázására. Az egyiptom-barát mozgalommal szemben
azonnali ellenforradalom támadt a "nép körében", ennek következtében
került trónra az akkor nyolc esztendős Jozija.
Az asszír hatalomra jutással szembeni ellenállás időszaka - ami a
király kiskorúságának évei alatt alakult ki - segíti leginkább
Szofoniás próféta tevékenységének, politikai és vallási bírálatainak
megértését. Ezek egyaránt irányultak a király környezetének miniszteri
és előkelőségei ellen, valamint azok ellen, akik behódoltak az
idegeneknek, követve ruházkodásukat és vallási gyakorlataikat. Találtak
ebből az időből - jellemzően erre az időszakra - adás-vételi
szerződéseket, amik zsidókra vagy Guezer-i egyiptomiakra vonatkoztak,
asszírul megfogalmazva, az asszír jog szerint.
II. Szofoniás könyvének
felépítése
Szofoniás könyvének kiadóitól származik a könyv jelenlegi három részre
való tagolása a klasszikus, jellegzetesen prófétai háromrészes séma
szerint (lásd Jeremiás, Ezekiel), mégpedig: figyelmeztetések Izrael
felé, a népek elleni ítélet, újra felvirágoztatás ígéretei.
Részleteiben a könyv felosztása a következő:
1. címzés (1,1),
2. figyelmeztetések és fenyegetések Juda ellen (1,2-13),
3. az Úr napja (1,14-18),
4. buzdítás a Maradéknak, a föld szegényeinek (2,1-3),
5. ítélet és fenyegetések Juda ellenségei számára (filiszteusok,
moabiták és ammoniták, etiópiaiak és asszírok) (2,4-15),
6. Jeruzsálem ellen, akit a pogány népekhez hasonlónak ítél
(3,1-8),
8. ígéretek az újra felemelkedésre (3,9-20).
III. A könyv fő témái
Apokaliptikus ég és a föld szegényeinek otthona, ezek Szofoniás
könyvének helyszínei, egy központi valósággal: "Veled van az Úr, a te
Istened" (3,5.12.15; lásd 3,2), mivel egyedül Isten irányítja a
történelmet és menti meg a megalázottakat.
A) Az Úr napja
Ez a téma volt az, ami híressé tette Szofoniás prófétálását. Ez a
próféta gondolkodásának központi iránya, két különböző pólussal: egyik
oldalon áll Izrael, a másikon a nemzetek, két ellentétes erő, aminek
eredménye lesz a "Maradék". Az Úr napjának témáját az akkori idő
hatalmas politikai zavargásainak történelmi összejátszásai keltik
életre. Az Úr napja az az időpont, amikor az Úr bosszút áll népéért,
rendelkezik sorsáról, megmenti, mint annak idején a Kivonuláskor és e
célból megismétli rettenetes csodatetteit a nemzetek ellen. De
Szofoniás megfogalmazása felülmúlja a történelem szorosan vett keretét:
amit jövendöl az egy kozmikus kataklizma. Habozás és minden érzelmi
megnyilvánulás nélkül jelenti be a próféta a haragnak és romlásnak e
napját (dies irae). A szegényei a földnek reménykedhetnek, de a
történelem vérfürdőben végződik, ami fölött maga az Úr uralkodik. Az Úr
napja (amiről már Ámosz, Náhum és Joel is szól) általános pusztulás
napja lesz. Páratlan kifejezőkészséggel írja le Szofoniás az ítéletet,
amikor a rettegés és a kétségbeesés nem csupán az embereket és a
civilizációkat érinti, hanem mindazt, ami él a földön és az egész
teremtett világ romlását jelenti (Szof 1,2-3.15).
Azonban az Úr napja Szofoniásnál nem jelenik meg lényegében a világ
teljes végeként, hanem gyökeres átalakulásként és Isten népének
újjászületéseként a bűn korszakának végén. És mindez kiteljesedik a
Maradék öröménekében (3. fejezet).
B) Jövendölések Jeruzsálem és a népek ellen
Mivel a város hűtlen és ellenszegülő, mivel a vezetők, a bírák,
próféták és papok süketek maradtak Isten szavával szemben a próféta
aláveti Jeruzsálemet Isten ítéletének és pusztulásra szánja. Az Úr
vizsgálatot tart, ítél és büntet. Nem csupán a főemberek fognak
szenvedni, hanem a bálványimádók, a hivatalnokok, a kereskedők és a
hitetlenek. A Templomtól a piacokig az egész város megszenvedi az Úr
haragját.
A pogány nemzetek szintén elszenvedik az isteni büntetést. A többi
prófétához hasonlóan Szofoniás is a négy égtáj felé fordul, hogy
bejelentse vesztüket és pusztulásukat, a filiszteusokhoz (nyugat), a
moabitákhoz és ammonitákhoz (kelet), a nubiaiakhoz (dél) és az
asszírokhoz (észak).
A könyv prófétai olvasmány az idők jeleiről, ez az olvasmány előkészíti
az apokaliptikus irodalom születését.
C) Izrael maradéka
Prófétai hangjának mennydörgése mellett Szofoniás gyengéden szól a
kicsinyekhez, akik gyakorolják az Úr akaratát. Ok azok, a szerény kis
népek, akiknek reményük van a kataklizmából való menekülésre, akiket
elkerül az isteni harag. Ok a "maradék", Isten új népe.
D) Isten Szent Hegye
Isten összegyűjti Izrael maradékát, amely az Úr nevében reménykedik és
dicsőséget szerez ennek a népek előtt, mindez az örvendező, szabad és
szent Jeruzsálemben, ahol o maga királyként uralkodik majd. Így, az
Ószövetség néhány legsötétebb lapjai után, Szofoniás könyve a remény
hangjával fejeződik be, az ünneplő, táncokat lejtő Jeruzsálem
látomásával.
A könyv keletkezésének időpontja és
hitelessége
Amint azt Karl Barth helyesen mondta, "a próféták életrajz nélküli
emberek". Ennek ellenére Szofoniás hivatkozásai idejének történelmi
eseményeire eléggé világosak és hosszú politikai körökben átélt
tapasztalatokat tételeznek fel. Ez módot ad művének időben való
elhelyezésére, legalábbis megközelítőleg. Biztosnak lehet venni
működését Jozijás kiskorúságától kezdve. Ha tehát, amint azt a
történészek vélik, működése Kr.e. 630 körül kezdődött, igen valószínű,
hogy megélte Ninive bukását 612-ben, még talán Jeruzsálem két ostromát
is (597 és 587/586) és elfoglalását. A lakók Babilonba való elhurcolása
megmagyarázhatná, hogy annyi szerencsétlenség megjövendölése után
Szofoinás miért jövendölhetett a száműzötteknek visszatérést és
felvirágzást.
Soha nem merültek fel komoly kétségek a próféta létezésével, sem pedig
a könyv kánoni voltával kapcsolatban. Még ha találhatók későbbi
beavatkozások nyomai, nagy körültekintéssel kell kezelni a kritikákat a
vélhetően nem autentikus versekre és bekezdésekre vonatkozóan.
A bizonytalan szövegeknek lehet tekinteni a 2,8-11 verseket, ahol a
"Siralom" (qina) versmértéke eltűnik, és a 12. versben visszatér.
Vissza a ÓSz menühöz